Merk
EWK
Model
BISON
Bouwjaar
1981
Pouvoir
320kw
Versnellingsbak
Automaat
Asconfiguratie
6
Brandstof
Diesel
Kilometerstand
2764
Opties
ASR, 4x4, Airco, EBS, Amfibie functie, camera-systeem
Opmerkingen
Het Duitse amfibievoertuig EWK Bison met een 4x4 wielopstelling werd voor het eerst getoond in 1982 op de luchtvaarttentoonstelling in Hannover. Het voertuig is gemaakt met de plaatsing van de luchtgekoelde dieselmotor achter de stuurcabine boven de wielen van de vooras. De grote laadvloer (ruim 14 m²) heeft opklapbare zijkanten, die zich, net als de cabinedeuren, boven de waterlijn van de auto bevinden. Het standaard draagvermogen van het voertuig is 5000 kg, maar in uitzonderlijke gevallen kan dit worden verhoogd tot 7000 kg. Om de gewenste parameters van drijfvermogen en stabiliteit te garanderen in overeenstemming met de beperkingen van de wegenwetgeving op de totale breedte van het voertuig (niet meer dan 2,5 m) onder het vrachtplatform, bevinden opblaasbare drijvers zich tussen de wielen van de assen aan de zijkanten, die in de transportstand gesloten zijn bij het verplaatsen op het land met verticale schilden. Door de drijvers op te blazen neemt de breedte van de auto toe van 4460 mm naar 2500 mm. De transmissie van de auto wordt gevormd door een automatische transmissie van het type ZF, een tussenbak met een sperdifferentieel, eindaandrijvingen en planetaire wielversnellingsbakken. Alle wielen zijn verbonden met een gecentraliseerd luchtdrukregelsysteem voor meer crosscountry-capaciteiten. De maat van de banden is 20,5x25. De spoorbreedte van de voorwielen is 2,02 m, de achterwielen zijn 2,05 m, de wielbasis is 5,1 m, de bodemvrijheid is 0,5 m, de hoogte in de cabine is 2,96 m, de luifel van het laadplatform is 4,4 m. Draaicirkel op het land is 24 m. Bij het rijden op het water is het mogelijk om alle wielen dichter bij de carrosserie te trekken met behulp van Koni-Lift-schokdempers en hydraulische actuatoren om de waterweerstand te verminderen en de rijsnelheid te verhogen. Beweging op het water wordt verzorgd door twee full-turn propellers van Schottel, die aan de achterkant van de auto zijn aangebracht en die, naast trekkrachten, draaikoppels creëren om de auto drijvend te houden.